Att springa har aldrig varit roligare för eleverna på Thoren Framtid

I september förra året sprang Thoren Framtid i Kalmar för Världens barn – och nu var det dags igen. På grund av corona kunde inte alla springa samtidigt, men det var ändå roligt, berättar eleverna.

Temat på loppet var att springa för sin egen och för andras hälsa. Innan loppet har klasserna pratat om och lärt sig om barns rättigheter, vilket gjorde att eleverna verkligen fick en insyn i hur viktigt loppet var.Och det gjorde skillnad under loppet.

– Hade vi inte sprungit för att andra barn ska få det bättre, så hade vi aldrig orkat springa så långt som vi gjorde, säger eleverna i årskurs 4 till Världens barn i en artikel.

Eleverna har bland annat fått lära sig om att vissa barn inte har ett eget hem, mat och kläder, och vilka konsekvenser det har för deras framtid. När de sprang loppet kunde eleverna därmed känna sig riktigt stolta över att göra skillnad på riktigt. Nu ser de redan fram emot nästa lopp, då de förhoppningsvis kan springa tillsammans hela skolan.

Bildkälla: Världens Barn