Varför väljer elever, föräldrar och vårdnadshavare oss? Vi är en skola där vi ser våra elever, både i undervisning mellan lektioner och på eftermiddagar. Lärare, fritidspedagoger och annan personal väljer att stanna länge hos oss och det ger trygghet under skoldagen och i undervisningen.
Thoren Framtid i Ronneby ligger i framkant när det gäller att få elever engagerade i sin skola genom bl.a. stormöten, skolförening, samverkan med föreningar på fritids, stödinsatser som eleverna påverkar och en fungerande lovskola.
Vårt pedagogiska upplägg bygger på en sammanhållen undervisning från förskoleklass till dess att eleven slutar i åk 9. Under skolans första år är språket och att lära sig läsa viktigast, vi har böcker i alla ämnen på lågstadiet och i nästan alla ämnen på mellanstadiet. Från åk 4 har eleverna några ämnen med digitala läromedel för att på högstadiet ha alla ämnen digitalt. För de elever som lär bättre genom att ha lärobok finns möjlighet till böcker i alla ämnen ända upp till åk 9.
Även om vi har böcker genom stor del av skoltiden har alla elever från åk 1 egen Cromebook-dator. Mycket av det vi gör i och efter skolan bygger på skicklighet i att tolka bilder, texter och källkritik. Elevens val i åk 6-7 bygger på att göra och förstå bildspråk och hur reklamfilm och spelfilm blir till. I åk 8-9 har eleverna egen lästid för skönlitteratur eller facklitteratur som körkortsteori.
Ännu ett år, ännu en framgång för Thoren Framtid Ronnebys case ”Restaurangen”. På slutföreställningen kunde allmänheten ta del av elevernas fina restaurang-prototyper, men de största vinnarna var återigen eleverna som fått förankra flera viktiga ämneskunskaper i ett verkligt arbete.
Läs merDen 25 november hade vi en Career Day här på Thoren Framtid i Ronneby. Kolla in filmen från dagen här!
Läs merAI-teknik eller Artificiell Intelligens löper som en röd tråd genom Thoren Framtid, och det ser man inte minst på ett av de nya verktyg lärarna använder sig av för att bedöma elevernas läsförståelse.
Läs mer