Just nu har vi några lediga platser i årskurs 1, 2, 3 och 4 och du är varmt välkommen att skicka in en intresseanmälan till oss.
IntresseanmälanVarför väljer elever, föräldrar och vårdnadshavare oss? Vi är en skola där vi ser våra elever, både i undervisning mellan lektioner och på eftermiddagar. Lärare, fritidspedagoger och annan personal väljer att stanna länge hos oss och det ger trygghet under skoldagen och i undervisningen.
Thoren Framtid i Ronneby ligger i framkant när det gäller att få elever engagerade i sin skola genom bl.a. stormöten, skolförening, samverkan med föreningar på fritids, stödinsatser som eleverna påverkar och en fungerande lovskola.
Vårt pedagogiska upplägg bygger på en sammanhållen undervisning från förskoleklass till dess att eleven slutar i åk 9. Under skolans första år är språket och att lära sig läsa viktigast, vi har böcker i alla ämnen på lågstadiet och i nästan alla ämnen på mellanstadiet. Från åk 4 har eleverna några ämnen med digitala läromedel för att på högstadiet ha alla ämnen digitalt. För de elever som lär bättre genom att ha lärobok finns möjlighet till böcker i alla ämnen ända upp till åk 9.
Även om vi har böcker genom stor del av skoltiden har alla elever från åk 1 egen Cromebook-dator. Mycket av det vi gör i och efter skolan bygger på skicklighet i att tolka bilder, texter och källkritik. Elevens val i åk 6-7 bygger på att göra och förstå bildspråk och hur reklamfilm och spelfilm blir till. I åk 8-9 har eleverna egen lästid för skönlitteratur eller facklitteratur som körkortsteori.
Andrea Jensen Roos är ny verksamhetschef för förskolan och grundskolan på ThorenGruppen från augusti 2024. Hon kommer närmast från en tjänst som områdesrektor i Trelleborgs kommun. – Det är en ära och spännande möjlighet. Jag är entusiastisk och engagerad inför den nya utmaningen. Att få vara en del av ett team som arbetar för att utbilda och kompetenssäkra Sverige är både meningsfullt och inspirerande, säger hon.
Läs merKunskapsresultaten för Thoren Framtids grundskolor ligger över rikssnittet. Dessutom når flertalet av skolorna det absoluta toppskiktet med nästan 100 % gymnasiebehörighet. Dessa resultat uppmärksammas nu även i rikstäckande medier.
Läs merThoren Framtid i Ronneby har genom ett ämnesövergripande novellprojekt lyckats höja nivån på högläsningen. Arbetssättet visar hur verkligt, aktivt lärande spelar stor roll för elevernas engagemang och utveckling.– Det var fint att se hur helhjärtat de gick in i det, säger läraren Cornelia Melin.
Läs mer