Thoren Framtid Kalmar älskar rörelse

Nyligen blev Thoren framtid Kalmar uppmärksammade i lokaltidningen Barometern eftersom de för andra året i rad driver projektet ”Rörelseglädje” under ledning av Jenny Carlstedt.

Hej Jenny, hur kommer det sig att ni startade upp projektet?
- Anledningen till att vi startade är flera, dels var vår dåvarande rektor intresserad av att starta igång något liknande och jag saknade att ha idrott i min tjänst. Vi såg också ett behov av styrda raster och att eleverna behövde få bättre kondition och hälsa. Under våren det första året vi körde gick jag och vår dåvarande idrottslärare en utbildning till rörelsecoach på Linnéuniversitetet i Växjö.

Hur ofta genomför ni passen och vilka på skolan deltar?
- Alla elever i förskoleklass upp till klass 6 deltar varje dag. Tanken är att alla elever ska vara aktiva 20 min per dag, men på grund av schematekniska skäl så är det några klasser som missar en dag i veckan. Målsättningen är att även högstadiet skall vara med till hösten.

Vilka fördelar ser ni med att ha rörelsepassen?
- Vi ser flera fördelar med det. Eleverna vet vad de ska göra den första rasten, och då minskar konflikterna. Vi upplever ett lugn i klassrummet och mer arbetsro efter ett pass. Eleverna är glada och positiva. Vi har gjort enkäter med skolbarnen som visar att de också är nöjda, de tycker det är roligt och upplever att de kan koncentrera sig bättre.

Hur går ett pass till?
- Det är jag och vår andra idrottslärare, Emil Halldin, som håller i passen. Sen är fler kollegor med ute och stöttar upp. Passen ligger på elevernas första rast. Det är obligatoriskt för alla, och alla deltar alltid. Aktiviteterna är olika vecka för vecka, det kan vara hopprep, lekar, hinderbana, stafetter, dans och mycket annat.