Att kombinera teori och praktik samt arbeta nära verkligheten är något Thoren Framtid alltid jobbat hårt med. Det är femte året som skolan genomfört det ämnesövergripande projektet ”Restaurangen”, som inneburit att eleverna i årskurs 8 skapat och presenterat fiktiva restauranger.
Innan den slutliga mässan i Brunnsparken krävdes ett noggrant arbete som utvecklade många ämneskunskaper. Eleverna valde nisch för restaurangen, designade konceptkläder, tog fram möbler samt skrev menyer på svenska och engelska. På såsätt bakades ämnena matematik, slöjd, hemkunskap, musik, bild, teknik och språkin i arbetet.
– Syftet var att ge en känsla av ”varför lär jag mig det här ämnet?”. De lärde sig exempelvis skalning och fick samtidigt applicera det till riktiga möbel-modeller. Det gav på samma gång verklig erfarenhet av matematik, bild, slöjd och teknik, berättar pedagogen Cornelia Melin.
Lär sig på ett tydligare sätt
Melin förklarar att det ämnesövergripande och verklighetsnära tillvägagångssättet skapar en tydligare diskussion i klassrummet och innebär ett enklare pedagogiskt arbete, eftersom eleverna får ett mer konkret mål med undervisningen. Några elever vi pratar med håller med om att projektet hjälpt dem:
– Vi har lärt oss mer och på ett roligare sätt. Vi har varit mer sociala, säger de.