Innovativa idéer på Thoren Framtid Vita Viddernas visades upp i tekniskt museum

Innovativa idéer på Thoren Framtid Vita Viddernas visades upp i tekniskt museum

 Dekorativt element
Idéerna sprutade på Thoren Framtid Vita Vidderna när eleverna i årskurs 3 fick testa att återskapa 10 innovationer. Lösningarna visades upp på skolan i form av ett alldeles eget tekniskt museum.

När det inte går att åka på utflykt till tekniska museet, då får man skapa ett eget. Det gjorde Thoren Framtid i ett nytt projekt som började med att årskurs 7–9 skulle återskapa 100 innovationer från mänsklighetens viktigaste uppfinningar.

Idén gjordes sedan om för att passa årskurs 3. Där fick eleverna istället välja mellan 10 innovationer att återskapa, men kreativiteten och uppfinningsrikedomen var inte mindre för det. Hilde och Mika är två av eleverna som var med på projektet.

– Först fick vi välja mellan olika innovationer att arbeta med. Efter det delade vi in oss i grupper, två och två eller tre och tre. Vår lärare, William, gav varje grupp en faktatext om innovationen och frågor om denna som vi fick svara på. Vi arbetade med mindmap, skrev fakta om innovationen och renskrev på Ipad, säger Hilde och Mika.

– När vi var klara byggde vi en modell av innovationen. Vi började med att göra en skiss och välja material. Sedan byggde och målade vi modellerna och gjorde en utställning tillsammans med faktatexterna vi skrivit, berättar de vidare.

Hela processen tog ungefär 20 timmar och ledde fram till en storartad final när elevernas modeller visades upp i ett eget tekniskt museum. Elevernas vårdnadshavare kunde sedan ta del av alla kreativa skapelser genom en film som skickades ut till dem.

Läs om ett annat roligt projekt på Thoren Framtid Vita Vidderna här!

 Dekorativt element

Fler nyheter

Innovativa idéer på Thoren Framtid Vita Viddernas visades upp i tekniskt museum

Innovativa idéer på Thoren Framtid Vita Viddernas visades upp i tekniskt museum

Idéerna sprutade på Thoren Framtid Vita Vidderna när eleverna i årskurs 3 fick testa att återskapa 10 innovationer. Lösningarna visades upp på skolan i form av ett alldeles eget tekniskt museum.

Läs mer
Agnes och Lumi berättar om förskoleklassen på Thoren Framtid

Agnes och Lumi berättar om förskoleklassen på Thoren Framtid

Agnes Johansson-Vedholm och Lumi Sidèr har gått i förskoleklass hos Thoren Framtid Vita Vidderna i snart en termin. Här berättar de om vad de får göra och vad som är roligast med förskoleklassen!

Läs mer
Nu seglar Thoren Framtid Vita Viddernas projekt längs med Torneälven

Nu seglar Thoren Framtid Vita Viddernas projekt längs med Torneälven

Om du går längs med Torneälven kan du just nu få se ett stort rött klot som långsamt rör sig längst med vattnet. Det är en del av ett konstprojekt designat av konstnären Jenny Nordmark och skapades för att visa naturens krafter. Lena Selin, lärare på Thoren Framtid Vita Vidderna, inspirerades av projektet. Nu har skolans andraårselever skickat ut flottar som ska följa i klotets fotspår.

Läs mer
”Vi satsar på ett verklighetsnära och upplevelsebaserat lärande utomhus!”

”Vi satsar på ett verklighetsnära och upplevelsebaserat lärande utomhus!”

‍Vi tog tempen på Tomas Kyrö som är rektor på ThorenFramtid Vita Vidderna i Kiruna. Han berättar om deras unika profil på skolan.

Läs mer
Information: Här är ThorenGruppens riktlinjer för Coronaviruset

Information: Här är ThorenGruppens riktlinjer för Coronaviruset

Nedan finns ThorenGruppens riktlinjer och övrig information som gäller under tiden för Coronavirusets spridning och påverkan.

Läs mer