Genom Lexplores 'eye tracking'-system, kartläggs ögonens rörelse under tider man läser en text, för att på så vis avspegla det samspel i den kognitiva process som sker hos läsaren. P.g.a. teknikens så optimala design, blir resultaten inte påverkade av några yttre faktorer, distraktioner, eller subjektiva bedömningar. Ett vattentätt, snabbt, och enkelt sätt att bedöma elevernas läsförmågor.
Dea och Ludvig från årskurs 2 fick testa tekniken tidigare i våras. Eleverna var båda positiva till det nya verktyget, och var nöjda med omdömet de fick.
Förstelärare Helen Nilsson menar också på att det finns olika typer av läsningar, och olika sätt att ta in informationen man läser, beroende på syftet i läsningen. På skolans undervisningar t.ex. är syftet är kunna bedöma bl.a. läsförståelse och läshastighet.
På frågan om Helen tycker att denna undervisningsteknik motsvarar lärarens bedömning av eleverna, menar Helen att det hon får från testerna är rent objektivt - fakta som hon får från systemet, till skillnad från sin egen subjektiva bedömning. - Lärarens bedömning är så klart också väldigt viktig, när vi göra våra bedömningar. Det är ett redskap som är väldigt bra att ha, ihop med sin egen bedömning, säger Helen.
Att bli ersatt av robotar är dock inte något som Helen vill. - Det sociala samspelet mellan elever och lärare är jätteviktigt, menar hon.
Vilka åtgärder gör man utifrån testerna?
Alla elever testas i regel två gånger per år, och är resultatet lägre, gör man fler tester, och där emellan gör man intensivläsningsträning. - Sedan kan vi jämföra om det har skett någon förbättring. I systemet finns även förslag på övningar som eleverna kan göra i sina förbättringsarbeten. Också lärarhandledning för lärarna finns att ta del av - förslag om utvecklingsmöjligheter kring vad man kan göra för varje elev i arbetet framåt, säger Helen avslutningsvis.