Skolan som tidigt fångar upp elever i behov av stöd

Skolan som tidigt fångar upp elever i behov av stöd

 Dekorativt element
På Thoren Framtid i Ljungby får i princip alla elever gymnasiebehörighet. Det visar en undersökning från Friskolornas Riksförbund.– Skolan har en fin tradition av att tidigt fånga upp elever som är i behov av stöd, säger Robin Brevestedt, rektor.

På många av Thoren Framtids grundskolor får nästan hundra procent av eleverna gymnasiebehörighet – en viktig nyckel till vuxenlivet. Den här artikeln är en del i en artikelserie om skolornas framgångar och arbetet bakom.

Thoren Framtid i Ljungby är en skola från förskoleklass till nian med tillhörande fritidshem. Skolan har i dagsläget 192 elever och i princip alla får gymnasiebehörighet när det går ut nian.

– Arbetslagen samarbetar mycket kring eleverna och är bra på att hitta lösningar för att eleverna ska komma framåt och lära sig på sitt sätt, Robin Brevestedt.

Varje år sammanställer Friskolornas Riksförbund hur många elever som får gymnasiebehörighet på Sveriges alla grundskolor, både kommunala skolor och friskolor. I den senaste undersökningen låg åtta av Thoren Framtids tolv grundskolor i toppskiktet med nära 100 procent behöriga elever till gymnasiet. Thoren Framtid har de senaste två läsåren haft stort fokus på systematiskt kvalitetsarbete och elevernas förutsättningar att nå goda resultat. Exempel på framgångsfaktorer är bland annat satsningar på elevhälsan, kollegialt lärande och samarbete mellan skolor och rektorer.

Hur har ni jobbat för att nå en sådan hög gymnasiebehörighet hos era elever?

– Lärarna uppdaterar kontinuerligt ämnesmatriserna för att elever och vårdnadshavare ska vara informerade om kunskapsutvecklingen. Vi har också ett coachande arbetssätt på lektionerna, speciellt i praktiska ämnen, säger Robin Brevestedt och tillägger:

– Vi är en liten skola, vilket gör att personalen har lätt för att bygga relationer med eleverna.

Thoren Framtid i Ljungby har förstärkt elevhälsoteamet sedan läsårsstarten och har även förstärkt den specialpedagogiska kompetensen på skolan.

– Speciallärare kommer under våren att jobba nära elever i behov av stöd, säger Robin Brevestedt.

I undervisningen jobbar skolan med den pedagogiska diamanten, vilket bland annat innebär ämnesövergripande undervisning, lektionsupplägg som kopplas till verkligheten, till exempel i natur och närmiljö, men också att en aktiv studie- och yrkesvägledare handleder lärarna i arbetet för att undervisningen ska vara mer värdeskapande.

– Och så har vi en fin tradition av att fånga upp elever som är i behov av stöd i ett tidigt skede. Det är en viktig aspekt och en trygghet för både elever och vårdnadshavare, säger Robin Brevestedt.

 Dekorativt element

Fler nyheter

Därför är det bra att besöka skolor på plats

Därför är det bra att besöka skolor på plats

Att läsa på tar dig bara en bit på vägen. Den bästa känslan för om en skola är rätt för ditt barn får du genom att besöka den. Här listar vi några anledningar att boka in ett besök – och ett par tips för då du är på plats på skolan.

Läs mer
TF Ljungby tog Ung Företagsamhet till nästa nivå

TF Ljungby tog Ung Företagsamhet till nästa nivå

Eleverna på Thoren Framtid Ljungby deltog nyligen i UF-projektet "Se möjligheterna" – ett projekt utformat för att öka elevernas kreativitet och företagsamhet. Resultatet? Allt från hypotetiska aktivitetshus och en ultimat väckarklocka till reklamfilmer – alster som sedan visades upp på en UF-mässa.

Läs mer
Lyckad Ukrainainsamling av årskurs 2 i Ljungby

Lyckad Ukrainainsamling av årskurs 2 i Ljungby

Eleverna i årskurs 2 på Thoren Framtid Ljungby har samlat in hela 12 000 kronor till Unicefs arbete i Ukraina.

Läs mer