TF Ljungby tog Ung Företagsamhet till nästa nivå

TF Ljungby tog Ung Företagsamhet till nästa nivå

 Dekorativt element
Eleverna på Thoren Framtid Ljungby deltog nyligen i UF-projektet "Se möjligheterna" – ett projekt utformat för att öka elevernas kreativitet och företagsamhet. Resultatet? Allt från hypotetiska aktivitetshus och en ultimat väckarklocka till reklamfilmer – alster som sedan visades upp på en UF-mässa.

Projektet är framtaget av Ung Företagsamhet (UF) och är utformat för elever i årskurs 4 och 5. Syftet med projektet är att öka elevernas kreativitet och företagsamhet genom att använda olika digitala verktyg och inspirerande besök av entreprenörer.

Pedagogerna på Thoren Framtid Ljungby valde att ta UF-projektet till en ny nivå genom att spetsa till arbetet med deras egna tankar och idéer. Eleverna arbetade med olika moduler och skapade egna idéer – allt från hypotetiska aktivitetshus till den ultimata väckarklockan som ringer när man är tillräckligt utvilad. Genom att använda greenscreen-teknik och programmet Movie Maker gjorde eleverna också egna reklamfilmer för sina produkter samt lärde sig skriva manus och agera skådespelare.

Vi har även jobbat med Book Creators där eleverna använde iPads och skapade digitala böcker. Det blev ett fint slutresultat och vi avslutade med att bjuda hit föräldrarna för en visning av de böcker som eleverna hade skapat. Det var ett jättelyckat projekt, säger läraren Erik.

Thoren Framtid införlivat i ett projekt

Thoren Framtid lägger vikt vid undervisning som ligger nära verkligheten och som ger eleverna möjlighet att utforska sin kreativitet på ett positivt sätt. Man kan alltså säga att skolans pedagogik till mångt och mycket införlivades i detta projekt. Det inspirerade även eleverna att förstå att alla har möjlighet att bli entreprenör, och flera av dem har redan börjat fundera på vad de vill göra i framtiden.

Förutom att arbeta med digitala verktyg och skapa egna produkter fick eleverna också besök av olika företagare för att lära sig mer om vad det innebär att vara entreprenör. Eleverna inspirerades av de olika resor som var och en hade gjort och fortfarande gör som entreprenör.

– Det är ju precis det här som är verklighetsbaserad undervisning, och vår pedagogiska diamant ligger ju väldigt nära den verksamhet som vi bedriver här: allt från det digitala, skapande av film, besök av entreprenörer samt arbetet ute på fältet, säger läraren Ingegerd.

Avslutades med mässa

Projektet gav även eleverna möjlighet att delta i årets UF-mässa i Ljungby, där de fick visa upp sina arbeten. Eleverna sänkte därmed medelåldern markant, då UF i regel riktar sig till gymnasieelever. På mässan bjöd eleverna besökarna på ett entreprenörsquiz och en visning av alla reklamfilmer som de skapat. Mässan kulminerade sedan med att speakern tillkallade eleverna upp på scen, där de fick dela ut "grundskolans pris".

Låter en pedagogik med stort fokus på verklighetsnära undervisning intressant? Ställ ditt barn i kö här!
 Dekorativt element

Fler nyheter

Därför är det bra att besöka skolor på plats

Därför är det bra att besöka skolor på plats

Att läsa på tar dig bara en bit på vägen. Den bästa känslan för om en skola är rätt för ditt barn får du genom att besöka den. Här listar vi några anledningar att boka in ett besök – och ett par tips för då du är på plats på skolan.

Läs mer
Lyckad Ukrainainsamling av årskurs 2 i Ljungby

Lyckad Ukrainainsamling av årskurs 2 i Ljungby

Eleverna i årskurs 2 på Thoren Framtid Ljungby har samlat in hela 12 000 kronor till Unicefs arbete i Ukraina.

Läs mer
Nobel Creation

Nobel Creation

Läsåret 2019-2020 utlystes en tävling av Nobel Prize Museum och NIBE-verken i Markaryd där elever fritt skulle tolka 2019-års Nobelpris. I dåvarande klass 7 på Thoren Framtid i Ljungby blev intresset stort och under sv/bild- och slöjdlektioner fick eleverna välja vilket av de olika Nobelprisen de ville tolka. Till varje valt pris skapades en grupp och därefter påbörjades elevernas kreativa arbeten, vilka även dokumenterades skriftligt.

Läs mer