Projektet är framtaget av Ung Företagsamhet (UF) och är utformat för elever i årskurs 4 och 5. Syftet med projektet är att öka elevernas kreativitet och företagsamhet genom att använda olika digitala verktyg och inspirerande besök av entreprenörer.
Pedagogerna på Thoren Framtid Ljungby valde att ta UF-projektet till en ny nivå genom att spetsa till arbetet med deras egna tankar och idéer. Eleverna arbetade med olika moduler och skapade egna idéer – allt från hypotetiska aktivitetshus till den ultimata väckarklockan som ringer när man är tillräckligt utvilad. Genom att använda greenscreen-teknik och programmet Movie Maker gjorde eleverna också egna reklamfilmer för sina produkter samt lärde sig skriva manus och agera skådespelare.
– Vi har även jobbat med Book Creators där eleverna använde iPads och skapade digitala böcker. Det blev ett fint slutresultat och vi avslutade med att bjuda hit föräldrarna för en visning av de böcker som eleverna hade skapat. Det var ett jättelyckat projekt, säger läraren Erik.
Thoren Framtid införlivat i ett projekt
Thoren Framtid lägger vikt vid undervisning som ligger nära verkligheten och som ger eleverna möjlighet att utforska sin kreativitet på ett positivt sätt. Man kan alltså säga att skolans pedagogik till mångt och mycket införlivades i detta projekt. Det inspirerade även eleverna att förstå att alla har möjlighet att bli entreprenör, och flera av dem har redan börjat fundera på vad de vill göra i framtiden.
Förutom att arbeta med digitala verktyg och skapa egna produkter fick eleverna också besök av olika företagare för att lära sig mer om vad det innebär att vara entreprenör. Eleverna inspirerades av de olika resor som var och en hade gjort och fortfarande gör som entreprenör.
– Det är ju precis det här som är verklighetsbaserad undervisning, och vår pedagogiska diamant ligger ju väldigt nära den verksamhet som vi bedriver här: allt från det digitala, skapande av film, besök av entreprenörer samt arbetet ute på fältet, säger läraren Ingegerd.
Avslutades med mässa
Projektet gav även eleverna möjlighet att delta i årets UF-mässa i Ljungby, där de fick visa upp sina arbeten. Eleverna sänkte därmed medelåldern markant, då UF i regel riktar sig till gymnasieelever. På mässan bjöd eleverna besökarna på ett entreprenörsquiz och en visning av alla reklamfilmer som de skapat. Mässan kulminerade sedan med att speakern tillkallade eleverna upp på scen, där de fick dela ut "grundskolans pris".
Låter en pedagogik med stort fokus på verklighetsnära undervisning intressant? Ställ ditt barn i kö här!