Thoren Framtid arbetar i sin undervisning med case. Det innebär att skolan väver in många ämnen i verklighetsnära och övergripande projekt för att stimulera elevernas inlärning och utmana dem att ta kunskaperna till nästa nivå.
Caset ”Restaurangen” går ut på att eleverna i årskurs 8 startar en fiktiv restaurang. Restaurangens inredning, menyer och underhållning ska genomsyras av ett tydligt tema. Eleverna får bland annat göra3D-modeller av inredningen, bygga riktiga möbler och laga en provsmakningsmeny.
Årets upplaga startade efter sportlovet och avslutas den 3 juni då eleverna ska sammanställa och visa upp allt de arbetat med. På grund av covid-19 kan inte skolan genomföra den planerade avslutande matmässan med föräldrar och representanter från näringslivet, men eleverna är glada ändå och har visat ett stort driv.
– Jag är mäkta imponerad av elevernas engagemang. De vill verkligen visa alla sina kunskaper och idéer, säger Cornelia Melin, lärare i slöjd och teknik.
Snackis på skolan
Eleverna arbetar tillsammans i grupper, men samarbetet är inte utformat som i ett vanligt grupparbete. Här får varje elev istället egna uppdrag inom gruppen vilket lär dem att ta individuellt ansvar.
– De får jobba tillsammans och träna på att lösa problem som uppstår. Ibland går allt inte som man tänkt sig, och då gäller det att planera om och jobba framåt. Det är ett väldigt bra exempel på hur det fungerar i det verkliga livet, säger Cornelia.
Cornelia berättar att caset har blivit något av en snackis på skolan:
– Vi märker att eleverna i årskurs 7 redan längtar efter att få testa på den här utmaningen.