Talangutvecklingsprojekt ledde till Veckans färsking i P4 Norrbotten

Talangutvecklingsprojekt ledde till Veckans färsking i P4 Norrbotten

 Dekorativt element
Musikläraren Björn Petterson Thuri på Thoren Framtid Vargen i Kiruna brinner för att utveckla ungdomars potential. Tillsammans med Wilma Eriksson från årskurs 8 har han spelat in en låt som nyligen blev utsedd till Veckans färsking i P4 Norrbotten.

Björn Petterson Thuri på Thoren Framtid Vargen i Kiruna är ingen vanlig musiklärare. Utöver sin tjänst på skolan undervisar han på musikhögskolan i Piteå, och driver sitt eget skivbolag Heart of Sound. Med sina erfarenheter som producent, musiker och låtskrivare slipar han elevernas talanger till nästa nivå.

Han upptäckte talangen Wilma Eriksson i årkurs 8. Nu har de tillsammans spelat in en låt som spelats i P4 Norrbotten som Veckans färsking.

Vi fick möjligheten att intervjua Björn och fråga mer om hans arbete som musiklärare och hur musiklektioner kan öka elevernas motivation.

Berätta lite om dig själv.
– Jag heter Björn och är en 46-årig fyrabarnspappa som främst arbetar som producent, musiker och låtskrivare i mitt eget företag. Driver även musikstudion/skivbolaget Heart of Sound. Jag undervisar i musik på Thoren Framtid Vargen i Kiruna i årskurs 5 till 9 cirka 8 timmar i veckan, men har även uppdrag några veckor per termin på musikhögskolan i Piteå där jag undervisar i musikproduktion. Mina arbetsdagar är väldigt varierande vilket jag trivs bra med. Under den här terminen har jag till exempel arbetat med kända artister som Ane Brun, Sofia Jannok och Annika Norlin. Ibland samma dag som jag på morgonen undervisat elever i årkurs 5 på Vargen.

Du har genom musiken lyckats öka elevers motivation och skolnärvaro. Kan du inte berätta mer om bakgrunden till det initiativet, vad du har gjort annorlunda och vilket resultat har det fått?
– Det visade sig att några av de elever som under perioder har haft det jobbigt och en hög frånvaro har ett musikintresse. Jag och specialläraren Agnetha Lathi pratade ihop oss att erbjuda dessa elever extra musik i skolans regi. Syftet är att det ska vara ett sätt att motivera dem att komma tillbaka till skolan och även fungera som en grund för högre närvaro i övriga ämnen.

– Jag tror att nyckeln kan vara att eleverna erbjuds ett sammanhang och en plattform i skolan där de får lyckas. En känsla av att vara duktiga på något och att duga precis som de är. Det här är ofta ungdomar som förmodligen känner att de inte riktigt "passar in" i den vanliga skolmiljön. Jag arbetar även en hel del i projekt med eleverna på högstadiet. Med kunskapskraven som utgångspunkt kommer vi tillsammans överens om musikprojekt vi vill genomföra. Under våren har vi spelat in en låt och sedan gjort en musikvideo. Nu arbetar vi med en lunchshow i årskurs 8, som vi under nästa termin ska sälja in till företag. Det gör att eleverna använder musik för att få in pengar till klasskassan. Fördelen med att arbeta i projektform är att eleverna har ett tydligt och konkret mål att arbeta mot. Det finns många olika uppgifter i projektet och det är oftast möjligt att hitta uppgifter som passar alla. Det är lättare för eleverna att se sin egen del och sin betydelse för helheten.

Vi har fått höra av dina kollegor att du är en mycket uppskattad musiklärare på skolan som ser potential hos många unga lovande musiker och sångare med stora artistdrömmar. Är du lite av en talangscout?
– Vad roligt att höra så fina ord från mina kollegor. Eftersom jag utanför skolan driver företag i musikbranschen och dessutom har arbetat 15 år som musiker har jag samlat på mig kunskap som ger mig en möjlighet att kunna hjälpa ungdomar att utvecklas. Jag blir också inspirerad när det finns en vilja och ett driv att lära sig mer. Mycket handlar också om att motivera och att visa inget är omöjligt. Vi driver ett talangutvecklingsprojekt i vår musikstudio och att
få arbeta med ungdomar ligger mig varmt om hjärtat. Någonstans tror jag att det handlar om att kunna erbjuda något som inte fanns i Kiruna när jag var i deras ålder och själv kämpade för att utveckla mitt musikintresse till något mer. De ungdomar jag sedan möter i min roll som musiklärare får åka med i detta av bara farten.

”Någonstans tror jag att det handlar om att kunna erbjuda något som inte fanns i Kiruna när jag var i deras ålder och själv kämpade för att utveckla mitt musikintresse till något mer.”

P4 Norrbotten spelade nyligen upp en låt på radion som Veckans färsking. En låt som var skriven och producerad av dig och en elev i åk 8 på Thoren Framtid Vargen. Kan du inte berätta mer om ert samarbete och hur låten kom till?
– Ja, det är en tjej som heter Wilma Eriksson i årskurs 8. Jag upptäckte tidigt att hon har en naturlig talang för musik och att hon älskar att sjunga. Jag pratade med mina kollegor på Heart of Sound och sedan med Wilma och hennes föräldrar om att vi gärna ville jobba mer med henne i vårt skivbolag och i talangutvecklingsprojektet. Första målet var faktiskt att hennes singel skulle bli veckans färsking på P4 Norrbotten och det gick ju bra. Just nu håller vi på att spela in en musikvideo till låten, som ska ges ut innan sommaren. Låten är skriven och producerad för Wilma av min kollega Jesper Dahlström.

Har radiopubliciteten gett er någon uppmärksamhet i Kiruna?
– Låten ger nog en del uppmärksamhet för Wilma och jag hoppas att Kirunaborna är stolta över sin unga musiktalang. Jag själv har jobbat så länge i kultursammanhang och Kiruna är en liten stad, så de flesta vet nog redan vem jag är.

Vad gör musiken för eleverna? Vilka positiva aspekter finns det med musik i kombination med lärande?
– Det känns som att musiken motiverar och inspirerar de flesta eleverna. Mycket handlar om att visa att det inte är svårt och att själv bidra med energi och positiv attityd. Med lite hjälp kan alla få det att låta bra och upptäcka sin kreativitet. Det har hänt att jag försökt avsluta en lektion 5 minuter tidigare när vi har blivit färdiga med en uppgift, men eleverna vägrar. De vill ha hela sin musiklektion. Då känns det ju såklart fantastiskt som lärare. Efter bra lektioner brukar jag tacka eleverna för att de ger mig positiv energi och ofta får jag då samma tack tillbaka från dem. Jag tänker att ju mer musiken kan ge och inspirera, så kan den också bidra till en positiv känsla för skolan och andra lektioner som eleven kanske inte är lika intresserad av.

 Dekorativt element

Fler nyheter

Därför är det bra att besöka skolor på plats

Därför är det bra att besöka skolor på plats

Att läsa på tar dig bara en bit på vägen. Den bästa känslan för om en skola är rätt för ditt barn får du genom att besöka den. Här listar vi några anledningar att boka in ett besök – och ett par tips för då du är på plats på skolan.

Läs mer
Elever startar insamling till Ukraina

Elever startar insamling till Ukraina

Under våren driver årskurs 7 på Thoren Framtid i Kiruna Ädnamvaarastugan i Kirunafjällen. Stugan öppnade den gångna helgen och då startade eleverna en insamling till krigsoffren i Ukraina.

Läs mer
Elevernas samtidskonst speglar nutidens Kiruna

Elevernas samtidskonst speglar nutidens Kiruna

Gruvstaden Kiruna håller just nu, bit för bit, på att flyttas till platsen för “det nya Kiruna”. Under hösten har eleverna i årskurs 9 på Thoren Framtid Vargen skapat samtidskonst för att skildra de stora samhällsförändringarna i staden.

Läs mer