Thoren Framtid Sandbergskas digitala legoprojekt tävlar i FIRST® LEGO® League Explore

Thoren Framtid Sandbergskas digitala legoprojekt tävlar i FIRST® LEGO® League Explore

 Dekorativt element
Hur kan vi skapa lekplatser som uppmuntrar till rörelse för alla? Det är en fråga som eleverna på Thoren Framtid Sandbergska har arbetat med under hösten. Under 20 tillfällen har de analyserat och löst problem med hjälp av digitala verktyg – och lego. Nu ska skolans projekt vara med och tävla i FIRST® LEGO® League Explore.

En liten legomodell av en lekplats står framför de sex eleverna på Thoren Framtid Sandbergska. De ska tillsammans göra en presentation av modellen, som de kallar ”en lekplats för alla”. När presentationen är igång visar de hur en automatisk gunga och hiss till rutschkanan gör det möjligt för alla barn, oavsett rörelsehinder, att använda lekplatsen.

Lego-lekplatsen är en del av ett större projekt som Thoren Framtid Sandbergska har varit med i under hösten: FIRST® LEGO® League Explore. Det är en utmaning till grundskolor att tänka verklighetsnära och digitalt för att möta utmaningar. Helt perfekt för Thoren Framtid Sandberska alltså, där skolan länge har arbetat utifrån den pedagogiken.  

Under 20 tillfällen har nu eleverna från förskoleklassen till årskurs 3 fått bygga legomodeller och programmera robotar. Temat för årets utmaning från FIRST® LEGO® League Explore har varit idrott och rörelse. För eleverna har utmaningen handlat om att använda fantasin och skapa lösningar utifrån definierade problem. Till sin hjälp hade de Deniz, pedagog på Fritidshemmet, som hjälpte dem skapa lego-lekplatsen från grunden.  

Tävlingsbidraget är nu inskickat till FIRST® LEGO® League Explore online-turnering, där elever från andra skolor i Skandinavien också är med.

– Nu väntar vi med spänning på resultatet och domarnas utslag, säger Eva Svensson, stolt rektor över eleverna på Thoren Framtid Sandbergska.

Klicka här för att se sändningen på Youtube

 Dekorativt element

Fler nyheter

Argentinaprojektet firar 7 år: ”Värdet är enormt”

Argentinaprojektet firar 7 år: ”Värdet är enormt”

I dagarna har Thoren Framtid Sandbergska välkomnat sin argentinska partnerskola. Det givande samarbetet är nu inne på sitt sjunde år. – Att se eleverna växa som personer gör allt arbete värt det, säger rektor Eva Svensson.

Läs mer
Alla känner alla skapar trygghet och studiero

Alla känner alla skapar trygghet och studiero

På Thoren Framtid Sandbergska i Upplands Väsby får nästan 100 procent av eleverna gymnasiebehörighet. Det lyfts fram i Friskolornas Riksförbunds årliga undersökning av alla grundskolor i Sverige, både friskolor och kommunala. – Värdegrundsarbete och relationsskapande har en mycket central roll i allt vi gör, säger Eva Svensson, rektor på skolan.

Läs mer
Därför är det bra att besöka skolor på plats

Därför är det bra att besöka skolor på plats

Att läsa på tar dig bara en bit på vägen. Den bästa känslan för om en skola är rätt för ditt barn får du genom att besöka den. Här listar vi några anledningar att boka in ett besök – och ett par tips för då du är på plats på skolan.

Läs mer