En liten legomodell av en lekplats står framför de sex eleverna på Thoren Framtid Sandbergska. De ska tillsammans göra en presentation av modellen, som de kallar ”en lekplats för alla”. När presentationen är igång visar de hur en automatisk gunga och hiss till rutschkanan gör det möjligt för alla barn, oavsett rörelsehinder, att använda lekplatsen.
Lego-lekplatsen är en del av ett större projekt som Thoren Framtid Sandbergska har varit med i under hösten: FIRST® LEGO® League Explore. Det är en utmaning till grundskolor att tänka verklighetsnära och digitalt för att möta utmaningar. Helt perfekt för Thoren Framtid Sandberska alltså, där skolan länge har arbetat utifrån den pedagogiken.

Under 20 tillfällen har nu eleverna från förskoleklassen till årskurs 3 fått bygga legomodeller och programmera robotar. Temat för årets utmaning från FIRST® LEGO® League Explore har varit idrott och rörelse. För eleverna har utmaningen handlat om att använda fantasin och skapa lösningar utifrån definierade problem. Till sin hjälp hade de Deniz, pedagog på Fritidshemmet, som hjälpte dem skapa lego-lekplatsen från grunden.

Tävlingsbidraget är nu inskickat till FIRST® LEGO® League Explore online-turnering, där elever från andra skolor i Skandinavien också är med.
– Nu väntar vi med spänning på resultatet och domarnas utslag, säger Eva Svensson, stolt rektor över eleverna på Thoren Framtid Sandbergska.